Tisztelt Érdeklődő!

 

A víziközlekedésről szóló XLII. törvény 2022. januári 17.i módosításával változott a csónak definíciója: szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 14,7 kW.

1 metrikus LE = 735,49875 W, azaz 1 kW = 1,35962 LE.

A jogszabály alapján tehát 14,7 x 1,3592 = 19,98 LE motorteljesítményig - amennyiben a hossz 7 méter alatt marad - a vízi járművet nem kell nyilvántartásba vetetni, vezetéséhez nem kell hajós képesítés. Azonban egyeztetve a hajózási hatósággal, a besorolásnál a meghajtómotor adatlapján szereplő kilowatt a mérvadó. Az a 20 LE-s motor, aminek az adatlapján 14,7 kW van, az csónakot hajt, az a 20 LE-s, ahol 14,8 kW szerepel, az már kisgéphajót.

Fontos, hogy lajstromba vett - Hajólevéllel rendelkező - kisgéphajók vezetéséhez, akkor is, ha a motorteljesítmény kisebb, mint 20 LE, kell jogosítvány!!! Ha a vízi járműnek van nyilvántartási száma, akkor az nem csónak, hanem kisgéphajó, nem vezetheted képesítés nélkül!

Képzőszervként és aktív hajósként is úgy gondolom, hogy - képesítés szempontjából - nem volt szerencsés jogszabály módosítása, illetve annak vonzata. Egy 20 LE-s, netán egy 25-30-ra felhúzott "húszlovassal" már elég nagy kárt lehet okozni magunkban és egymásban is. Elég rossz oldalról venni a bóját, esetleg hídnyílásban találkozáskor rossz oldalra indulni és kész a baj.

Egy felszerelt kishajó milliós értéket képvisel, a benne ülő családtagok pedig megfizethetetlenek! 

NE VEZESS JOGSI NÉLKÜL!!!

 

Kötél Pál